Πατάνε γκάζι για έναν κόσμο χωρίς βενζίνη
Τα μηνύματα από τους επιστήμονες που εργάζονται πυρετωδώς αλλά και από έναν ξεχωριστό αγώνα ταχύτητας που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στο Σίδνεϊ είναι ενθαρρυντικά για όσους θέλουν να γλιτώσουν το μαρτύριο του... λίτρου
Ο Ηλιος δεν κάνει καλό μόνο στη διάθεση αλλά και στην
τσέπη. Οι κάτοικοι μιας χώρας όπως η Ελλάδα (που προσβάλλεται τόσο από
την κρίση όσο, όμως, και από την εν αφθονία ηλιακή ακτινοβολία) το
ξέρουν καλά - ιδίως όσοι... έχουν στο σπίτι τους ηλιακό θερμοσίφωνα.
Γιατί όμως να κάνετε οικονομία μόνο στο μπάνιο και όχι στον δρόμο; Αν ακούτε πρώτη φορά τον όρο «ηλιακό αυτοκίνητο», καλό θα ήταν να συνεχίσετε την ανάγνωση, ειδικά αν δεν έχετε τη δυνατότητα να ταξιδέψετε μέχρι το Σίδνεϊ της Αυστραλίας, όπου προχθές άρχισε ο διάσημος αγώνας World Solar Challenge.
Γιατί όμως να κάνετε οικονομία μόνο στο μπάνιο και όχι στον δρόμο; Αν ακούτε πρώτη φορά τον όρο «ηλιακό αυτοκίνητο», καλό θα ήταν να συνεχίσετε την ανάγνωση, ειδικά αν δεν έχετε τη δυνατότητα να ταξιδέψετε μέχρι το Σίδνεϊ της Αυστραλίας, όπου προχθές άρχισε ο διάσημος αγώνας World Solar Challenge.
Μπορεί η οδήγηση ενός Ι.Χ. που τροφοδοτείται πλήρως από τον Ηλιο να
μοιάζει σήμερα ανέφικτη, χάρη ωστόσο σε ομάδες επιστημόνων που
εργάζονται αθόρυβα σε διάφορα σημεία του πλανήτη ίσως γίνει
πραγματικότητα πιο σύντομα από όσο νομίζετε.
Τα πρώτα δείγματα είναι ενθαρρυντικά: αυστραλοί μηχανικοί σχεδίασαν πρόσφατα το eVe, ένα ηλιακό αυτοκίνητο το οποίο μπορεί να οδηγηθεί σε πραγματικές συνθήκες, σε αντίθεση με τα παρόμοια τα οποία ενδείκνυνται μόνο για αγώνες ή για... ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Τα πρώτα δείγματα είναι ενθαρρυντικά: αυστραλοί μηχανικοί σχεδίασαν πρόσφατα το eVe, ένα ηλιακό αυτοκίνητο το οποίο μπορεί να οδηγηθεί σε πραγματικές συνθήκες, σε αντίθεση με τα παρόμοια τα οποία ενδείκνυνται μόνο για αγώνες ή για... ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Παράλληλα, φοιτητές από το τεχνολογικό πανεπιστήμιο του Αϊντχόφεν
στην Ολλανδία παρουσίασαν πριν από λίγους μήνες το πρώτο «οικογενειακό»
ηλιακό αυτοκίνητο, ένα τετραθέσιο όχημα που διαθέτει ευρύχωρο
πορτ-μπαγκάζ. Το Stella, όπως ονομάζεται, έχει στην οροφή του ηλιακά
πάνελ τα οποία συλλέγουν περισσότερη ενέργεια από αυτή που χρειάζεται ο
κινητήρας, διοχετεύοντας το πλεόνασμα στο δίκτυο ηλεκτροδότησης του
οχήματος.
Αυτοκίνητα όπως αυτά λαμβάνουν μέρος στο World Solar Challenge, γνωστό και ως παγκόσμιο ράλι ηλιοκίνητων, που άρχισε στις 6 Οκτωβρίου στην Αυστραλία.
«Πατέρας» του ράλι, το οποίο διοργανώθηκε πρώτη φορά το 1987, είναι ο Δανός Χανς Θόλστροπ, ο οποίος τον Δεκέμβριο του 1982 οδήγησε μέσα σε 20 ημέρες το πρώτο αγωνιστικό ηλιακό αυτοκίνητο στην ιστορία, το Quiet Achiever, από το Σίδνεϊ μέχρι το Περθ (απόσταση τεσσάρων χιλιομέτρων).
Ο αγώνας διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια και αποτελεί γεγονός διεθνούς εμβέλειας, το οποίο αντιμετωπίζεται ως «πρόβα» για την αυτοκίνηση του μέλλοντος. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που οραματίζονται έναν κόσμο χωρίς βενζίνη, στον οποίο τα οχήματα θα κινούνται με ενέργεια που θα παράγεται απευθείας από τον Ηλιο.
«Πατέρας» του ράλι, το οποίο διοργανώθηκε πρώτη φορά το 1987, είναι ο Δανός Χανς Θόλστροπ, ο οποίος τον Δεκέμβριο του 1982 οδήγησε μέσα σε 20 ημέρες το πρώτο αγωνιστικό ηλιακό αυτοκίνητο στην ιστορία, το Quiet Achiever, από το Σίδνεϊ μέχρι το Περθ (απόσταση τεσσάρων χιλιομέτρων).
Ο αγώνας διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια και αποτελεί γεγονός διεθνούς εμβέλειας, το οποίο αντιμετωπίζεται ως «πρόβα» για την αυτοκίνηση του μέλλοντος. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που οραματίζονται έναν κόσμο χωρίς βενζίνη, στον οποίο τα οχήματα θα κινούνται με ενέργεια που θα παράγεται απευθείας από τον Ηλιο.
Φέτος, στη δωδέκατη διοργάνωση, ομάδες από όλο τον κόσμο καλούνται
να διανύσουν 3.012 χιλιόμετρα μέσα σε μία εβδομάδα με τα ηλιακά οχήματά
τους: ξεκινώντας από το Ντάργουιν και καταλήγοντας στην Αδελαΐδα, θα
διασχίσουν την αυστραλιανή έρημο χωρίς να ξοδέψουν ούτε μια σταγόνα
βενζίνη!
Η Ferrari. Ανάμεσα στα αυτοκίνητα που διαγωνίζονται είναι
μια Ferrari που κινείται με ηλιακή ενέργεια. Οταν έφτασε στο λιμάνι της
Μελβούρνης στις 12 Σεπτεμβρίου (ταξίδεψε από την Ιταλία με πλοίο μέσα σε
κοντέινερ) πολλοί παραξενεύτηκαν αντικρίζοντας ένα αλλόκοτο αντικείμενο
που έμοιαζε περισσότερο με διαστημόπλοιο παρά με αυτοκίνητο! Το ιταλικό
ηλιακό όχημα ονομάζεται Emilia III και είναι προϊόν συλλογικής εργασίας
ερευνητών από διάφορα πανεπιστήμια καθώς και μηχανικών της Ferrari.
Οι κανόνες του World Solar Challenge είναι αυστηροί: οι
συμμετέχοντες οδηγούν μόνο από τις 8 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα.
Εκείνη την ώρα τραβούν μια κόκκινη γραμμή στον δρόμο, κατασκηνώνουν για
τη νύχτα και το επόμενο πρωί συνεχίζουν τον αγώνα.
Φέτος διαγωνίζονται 40 ομάδες από 23 χώρες (από τη «γειτονιά» μας λαμβάνουν μέρος η Ιταλία και η Τουρκία). Πρώτη φορά τα οχήματα θα διαγωνιστούν σε τρεις κατηγορίες: Challenger, Cruiser και Adventure.
Φέτος διαγωνίζονται 40 ομάδες από 23 χώρες (από τη «γειτονιά» μας λαμβάνουν μέρος η Ιταλία και η Τουρκία). Πρώτη φορά τα οχήματα θα διαγωνιστούν σε τρεις κατηγορίες: Challenger, Cruiser και Adventure.
Challenger. Εδώ ξεχωρίζει η ομάδα του Πανεπιστημίου του
Μίσιγκαν (ΗΠΑ), η οποία έχει τερματίσει πρώτη επτά φορές στο αμερικανικό
Solar Challenge κατακτώντας πέντε φορές την τρίτη θέση στο World Solar
Challenge. Φέτος, τα αυτοκίνητα που διαγωνίζονται σε αυτή την κατηγορία
πρέπει υποχρεωτικά να έχουν τέσσερις τροχούς (αντί για τρεις που έχουν
συνήθως) και έναν επιβαίνοντα.
Η απαίτηση αυτή έστειλε τους ερευνητές του Μίσιγκαν... πίσω στο εργαστήριο, όπου κατασκεύασαν ένα μοντέλο με εντελώς νέα σχεδίαση, στο οποίο έδωσαν το όνομα Generation. Πρόκειται για ένα μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο που τροφοδοτείται αποκλειστικά από τον Ηλιο χρησιμοποιώντας την ίδια ποσότητα ενέργειας που αντλεί ένα πιστολάκι μαλλιών! Η μέγιστη ταχύτητα του Generation είναι 169 χλμ./ώρα. Η κατασκευή του, στην οποία πήραν μέρος περισσότεροι από 100 φοιτητές, διήρκεσε δύο χρόνια και κόστισε περισσότερα από ένα εκατ. δολάρια.
Η απαίτηση αυτή έστειλε τους ερευνητές του Μίσιγκαν... πίσω στο εργαστήριο, όπου κατασκεύασαν ένα μοντέλο με εντελώς νέα σχεδίαση, στο οποίο έδωσαν το όνομα Generation. Πρόκειται για ένα μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο που τροφοδοτείται αποκλειστικά από τον Ηλιο χρησιμοποιώντας την ίδια ποσότητα ενέργειας που αντλεί ένα πιστολάκι μαλλιών! Η μέγιστη ταχύτητα του Generation είναι 169 χλμ./ώρα. Η κατασκευή του, στην οποία πήραν μέρος περισσότεροι από 100 φοιτητές, διήρκεσε δύο χρόνια και κόστισε περισσότερα από ένα εκατ. δολάρια.
Cruiser. Σε αυτή την κατηγορία διαγωνίζονται ηλιακά
αυτοκίνητα τα οποία είναι σχεδιασμένα για να παρέχουν άνεση και
λειτουργικότητα, έχουν τέσσερις ρόδες και είναι σε θέση να μεταφέρουν
δύο άτομα. Τα οχήματα κρίνονται με βάση την ενεργειακή χρήση, το
μεταφερόμενο ωφέλιμο φορτίο και τον χρόνο που χρειάζονται για να φτάσουν
στο τέρμα.
Στην κατηγορία αυτή ξεχωρίζει η ομάδα Sunswift από το Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας (Αυστραλία), η οποία δημιούργησε το eVe, ένα ηλιακό αυτοκίνητο που έχει κατασκευαστεί από ίνες άνθρακα και είναι εξοπλισμένο με φωτοβολταϊκούς συλλέκτες στην οροφή και στο καπό, οι οποίοι του χαρίζουν πλήρη αυτονομία. Το όχημα διαθέτει τέσσερις τροχούς και δύο πόρτες και πολλοί το παρομοιάζουν με Ferrari ή Lamborghini.
Στην κατηγορία αυτή ξεχωρίζει η ομάδα Sunswift από το Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας (Αυστραλία), η οποία δημιούργησε το eVe, ένα ηλιακό αυτοκίνητο που έχει κατασκευαστεί από ίνες άνθρακα και είναι εξοπλισμένο με φωτοβολταϊκούς συλλέκτες στην οροφή και στο καπό, οι οποίοι του χαρίζουν πλήρη αυτονομία. Το όχημα διαθέτει τέσσερις τροχούς και δύο πόρτες και πολλοί το παρομοιάζουν με Ferrari ή Lamborghini.
Adventure. Εδώ διαγωνίζονται τα... λοιπά, δηλαδή τα οχήματα
που δεν πληρούν τις προδιαγραφές συμμετοχής στην κατηγορία Challenger
και, συνήθως, έχουν λάβει μέρος σε παλαιότερες διοργανώσεις. Τα
αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής πρέπει να έχουν μόνο τρεις τροχούς και
αποκλειστικά έναν επιβαίνοντα.
Αναδημοσίευση από τα NEA 9/10/2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου